Dit wil je niet missen...

Mijn eerste zelfgemaakte granola

En gelukt is ie kan ik verklappen… Althans, dat lieg ik een klein beetje. De allereerste is namelijk iet wat verbrand. Zwart aangelopen, verkoolde stukjes ontbijtgranen waren het resultaat van een te hard loeiende oven ben ik bang. Ook de kokos die ik eraan had toegevoegd bleek niet hittebestendig. Opnieuw dan maar. En toen lukte het wel, als een dikke, vette granolabus zullen we maar zeggen.

Ik werd geinspireerd om zelf ontbijtgranen te maken door de Babykookworkshop die ik onlangs volgde, gegeven door Gees van Asperen. Zij liet alle aanwezige deelneemsters namelijk kennismaken met haar versie van een zeflgemaakte, gezonde variant op ontbijtgranen. Lekker én gezond voor jezelf en je kleine hummeltje(s). Nou en dat leverde dus mijn eerste, echte granola op volgens onderstaand recept.

granola1

Ik shopte mijn producten voor mijn home made granola bij Jumbo. Jumbo heeft namelijk een ontzettend fijn, betaalbaar en verantwoord productassortiment.

Wat heb je nodig:

  • 100 gram havermout
  • 100 gram amandelen (of amandelmeel) of een gemengde notenmix, net wat je lekker vindt
  • 1 a 2 eetlepels gesmolten kokosolie
  • 1 eetlepel honing
  • Snufje kaneel
  • 20 gram cacao of…
  • 20 gram geraspte kokos of…
  • Cacao nibs of…
  • Cranberry’s, rozijnen of ander gedroogd fruit

granola2

De oven verwarm je voor op zo’n 175 graden. Kies je voor hele noten in plaats van meel dan vermaal je deze met een staafmixer of keukenmachine tot kleine brokjes. De amandel- of notenbrokjes vermeng je vervolgens met de honing, de kokosolie en indien je dit lekker vindt met de cacao. Dit mengsel kneed en meng je net zo lang tot er een kleverig mengsel ontstaat. Dan voeg je de havermoutvlokken toe en maak je er kleine brokken van. Dit alles strooi je uit over een met bakpapier belegde bakplaat die je vervolgens 10 tot 15 minuten in de oven laat staan. Je ziet en ruikt vanzelf wanneer het tijd is om het zelfgemaakte ontbijtgoedje eruit te halen. De home made granola laat je vervolgens uit de oven nog heel even ‘uitharden’. En indien je gek bent op gedroogd fruit, cranberry’s, kokos of cacao nibs dan kun je deze er nu nog aan toevoegen. En dan is je home made granola ‘ready te serve’.

granola3

De granola is heerlijk met een lekkere, dikke griekse of volle yoghurt en wat (vriesvers) fruit zoals bessen, aardbeien of banaan. Jummie, smullen maar!

 

Roelove's mamablog én grafisch ontwerp

Roelove's mamablog én grafisch ontwerp

Meer in Aan tafel
Een ei, ei, zelfgemaakte eiersalade hoort erbij!

Nog eentje uit de categorie 'waarom maken we dat in hemelsnaam niet gewoon zelf?' Tja, weer geen geldig excuus ben ik bang. Want net als...

Sluiten