De snelste manier om je kinderen minder toegevoegde suikers te laten eten

Veel kinderen krijgen dagelijks meer suiker binnen dan gezond voor ze is, met overgewicht en diabetes type 2 tot gevolg. Als je wilt dat je kinderen minder suiker binnenkrijgen, kun je het beste alle met suiker gezoete dranken uit hun dagelijks eetpatroon verwijderen.

Wat zijn toegevoegde suikers?

Toegevoegde suiker is een term die wordt gebruikt voor alle soorten suikers die producenten toevoegen aan voedsel en dranken. Het gaat dus niet alleen om sterk bewerkte suikers zoals kristalsuiker, maar ook om natuurlijke suikers als fructose uit vruchten en honing. Bovendien omvat de term toegevoegde suiker ook alle zoetstoffen die fabrikanten inzetten bij het verwerken en bereiden van voedsel of dranken. Bijvoorbeeld kunstmatige zoetstoffen als aspartaam, neotaam of glucose-fructosestroop en natuurlijke zoetstoffen zoals stevia. Overigens is er wel wat verschil tussen sterk bewerkte en natuurlijke suikers. Pure stevia, honing en kokosbloesemsuiker bevatten namelijk ook nog eens gezonde stoffen.

Wat doen toegevoegde suikers in je lichaam?

De meeste toegevoegde suikers, ook die van natuurlijke herkomst, laten je bloedsuikerspiegel schommelen en bevorderen de vetopslag, wat slecht is voor je gezondheid. Je kunt er diabetes en hart- en vaatziekten van krijgen. Kinderen die veel toegevoegde suiker binnenkrijgen, vooral als het gaat om drankjes op jonge leeftijd, hebben meer kans op verhoogde bloedvetten, diabetes en overgewicht en daarmee op het krijgen van hart- en vaatziekten.

Hoeveel toegevoegde suikers krijgen kinderen binnen?

In Nederland krijgen kinderen van vier tot zes jaar al gauw 80 tot 100 gram toegevoegde suikers per dag binnen, terwijl ze maar 12 gram zouden mogen binnenkrijgen. Voor kinderen van zeven tot achttien is dat tussen de 70 en 106 gram. Die suikers komen vooral van suikerhoudende drankjes, zoals frisdrank en sap. Die bevatten al gauw meer dan 20 gram suiker per glas. En hiervan drinken onze kinderen in vergelijking met zeven andere Europese landen juist het meeste. Als je deze suikerhoudende dranken vervangt door water of kruidenthee, kun je de totale suikerinname van kinderen enorm verminderen. De beste manier voor ouders om de toegevoegde suikerinname van hun kinderen te bestrijden, is dus het verwijderen van alle zoete dranken, zoals frisdrank en (fruit)sappen.

Wat voor zoet is wel gezond?

Vers fruit bevat naast suiker ook voldoende vezels. Die zorgen ervoor dat je lichaam de suikers langzaam opneemt, waardoor je bloedsuikerspiegel stabiel blijft en je lijf geen vetreserve aanlegt. Laat je kinderen dus vooral vers fruit eten als ze zoete trek hebben. Zoals bijvoorbeeld blauwe besjes, frambozen of bramen. Onze kids zijn er dol op. En ik schotel ze dan ook regelmatig een schaaltje met een mix van al het bovenstaande voor in plaats van een snoepje. Want naast vezels bevat fruit  een heleboel vitamines en mineralen. En die zijn erg gezond! Hetzelfde geldt trouwens voor biologische of rauwe honing, ahornsiroop, groene stevia, kokosbloesemsuiker, dadelstroop, rijststroop en moutstroop. Deze natuurlijke zoetstoffen zijn namelijk weinig bewerkt en kun je dus ook prima gebruiken om koekjes, toetjes of drankjes mee te zoeten. Zolang je er maar niet te veel van gebruikt. Let wel op met stevia, want in de praktijk is dit vaak toch sterk bewerkt en bestaat het voor een groot deel uit maltodextrine of andere sterk bewerkte suikers. Kies dus voor groene in plaats van witte stevia.

Wist je trouwens dat je met kaneel en verse vanille ook een zoete smaak geeft aan voedingsmiddelen? Lekker en gezond zijn bijvoorbeeld stukjes appel met kaneel.

Lees ook: Suikerbommetjes, wel of geen toegevoegd suiker

Hou jij je bezig met de hoeveelheid toegevoegde suikers? Ken je nog meer gezonde natuurlijke suikers? Ik hoor ze graag!

 

 

 

10 reacties op dit bericht

Ik houd mij er zeker mee bezig voor een stabiele suikerspiegel. Dus deze blog komt goed van pas. Goed en duidelijk artikel.

Ja, lastig onderwerp. Het is zeker goed om er bewust mee bezig te zijn. Ik vind het zelf gewoon soms lastig om te weten wat nou goed is, plus de kinderen lusten of willen niet altijd het gezonde alternatief. Uiteindelijk bepaal je het als ouder natuurlijk. Maar zoals alles wat betreft de opvoeding geldt ook hier, de praktijk is lastiger als de theorie. Ik probeer gewoon ook niet te veel ‘verkeerde’ dingen in huis te hebben.

De praktijk is idd een stuk lastiger. I know 🙂

Ik hou me daar zeker mee bezig. Niet alleen voor mezelf maar ook voor de kindjes op het dagverblijf. Zo prak ik aardbeien op de boterham in plaats van jam en geef ik thee ik plaats van siroop. De kinderen vinden het heerlijk

Dat is idd een goed idee, om aardbeien te prakken. Nog nooit gedaan. Wel kies ik bijv. voor de zonder toegevoegd suiker jam variant.

Goed dat jij hier mee bezig bent. Ik zou als kinderen zou hebben ze ook water en thee leren drinken. Ik ken ook iemand die dat doet.

Het is wel een uitdaging hoor, mijn oudste lust bijvoorbeeld geen water (zegt ie), thee gelukkig weer wel. De jongste vind het gelukkig prima. Ikzelf drink ook alleen water (en wijn en koffie, wel weer wat minder gezond)

Eerlijk gezegd houd ik mij daar niet zo mee bezig. Als je “normaal” eet en drinkt komt het vanzelf wel goed.. Zo drinken wij eigenlijk geen fris alleen maar water en thee (zonder suiker). snoepen doen we af en toe, moet kunnen en fruit eten we als ontbijt (appeltje met kaneel) en een half broodje met kaas

Dan doe je het al best wel bewust toch? Ik heb hier een aantalflinke snoepkonten in huis dus ik moet er wel op letten…. vind ik.

Geef een reactie

Roelove

Roelove

Meer in Aan tafel
Mama Challenge 2017, you can count me in!

Groentje als ik ben, doe ik dit jaar voor het eerst mee aan de Mama Challenge 2017. Een wat?! Toegegeven, ik kon me er ook...

Sluiten